Als logopedist werk ik al jaren met dyslectische kinderen. Ik ben zelf dyslectisch en heb tijdens het schrijven daar heel veel hinder van. Maar als ervaringsdeskundige weet ik als geen ander trucjes om het leren schrijven, spellen, lezen en communiceren makkelijker te maken. Het leren positief denken en prestatiedrang te verminderen heb ik als mijn levensdoel gemaakt. Genieten van de voordelen van ons dyslectische brein. Zie happybrain.info, hoi-foundation.

Lees-en spellingproblemen

Uw kind heeft moeite met hakken en plakken, zegt “ik eet een bamaan “en als hij rijmen moeilijk vindt dan kunnen wij de taal helpen stimuleren.
Veel lees-en spellingproblemen komen voor in combinatie met problemen in de taalontwikkeling, fonologie (klankontwikkeling) en/of auditieve vaardigheden.
Bij kinderen uit groep 2 kunnen problemen gesignaleerd worden die later kunnen leiden tot lees- en spellingproblemen. Moeite met het aanleren van begrippen zoals ‘links’ en ‘rechts’ en de dagen van de week, versjes onthouden en rijmen zijn voorbeelden van dergelijke problemen.

Bij een vermoeden van of al gediagnostiseerde  Dyslexie werken wij samen met verschillende onderzoeksinstanties in de buurt zoals , Spil, Opdidact, de BOP of Merkelbach. Bij vragen hierover neem contact met mij op.

DYSLEXIE360
een totaalplaatje

Dit is een ander boek over dyslexie. Voor het eerst beschrijft een wetenschapper dyslexie in al zijn aspecten: de zwakke en de sterke kanten, de belangrijke rol van het onderwijs en de invloed van dyslexie in de levensloop.

Na meer dan 20 jaar wetenschappelijk onderzoek naar dyslexie concludeert Rod Nicolson dat dyslexie als een talentdiversiteit moet worden gezien. Tot nu toe focust de wetenschap zich alleen op de zwakke kanten en worden sterke kanten hoogstens gezien als ‘compensatie’. Nicolson verklaart beide kanten van dyslexie niet alleen op gedragsniveau (het lezen en schrijven), maar ook op het niveau van de cognitie (zoals geheugen en aandacht), de werking van de hersenen en het genetisch niveau. Daarnaast deed hij onderzoek naar de talenten van dyslexie en formuleerde 10 sterke kanten die kenmerkend zijn voor succesvolle dyslectische volwassenen.

Een ‘must’ voor iedereen die met dyslexie te maken heeft!

zie: verborgenschatten.eu. Nel Hofmeester is een van de vertalers van dit geweldige boek.

 

DE KANSEN VAN DYSLEXIE

Tamara Vreeken / founder

+31 6 16 36 21 46

hoi-foundation.nl

Adriaan van Dis: ‘School was een ramp. En dictee rijmde op twee.

Mooi initiatief, goede plannen en ik steun HOI graag.’

Joop van den Ende: ‘Ik juich het toe dat de Stichting HOI het initiatief neemt om dyslectische kinderen extra steun te geven bij het ontwikkelen van hun talenten.’

Boris Veldhuijzen van Zanten: ‘Ik ben blij dat ik nu kinderen kan uitleggen dat dyslexie iets moois is en dat de enige uitdaging nog is om de rest van de wereld dat te laten in zien. Hier is HOI hard mee bezig en daarom steun ik ze!”

Hennie van der Most: ‘Waarom dyslectische ondernemers zo succesvol zijn? Omdat we dingen altijd willen en kunnen versimpelen. Geen papieren maar passie, creativiteit en doorzettingsvermogen wil ik zien in mijn personeel. En daarom steun ik het werk en de ideeën van de HOI Kids Academy.’

 

Volledige quote’s zijn te vinden op hoi-foundation.nl